דנסקי - 11 (ביקורת אלבום + ראיון)

דנסקי – 11 (ביקורת אלבום + ראיון)

רגע של כנות: לקח לי זמן לגלות את דנסקי. ההיתקלות הראשונה שלי בו הייתה, בעדינות, לא מאוד חיובית. בספטמבר 2013 ראיתי אותו לראשונה בערב קאוורים (Cover Me של דויד פרל) שהוקדש לביורק, והביצוע שהוא נתן לHidden Place (בעברית) היה נראה לי בעיקר מוזר. אני לא חסיד של תרגומים וברעש ועומס לא ירדתי לשורשו של העניין כך שבסיכומו של הערב הוא לא הותיר בי רושם מיוחד.

מכאן אתם יכולים להניח שלא רצתי לשמוע את ״אוברטון״, סינגל הבכורה שלו, כשהוא נחת לי בערך חודש אחרי במייל. כשכן עשיתי את זאת, טוב – עף לי המוח. אין מילים אחרות. אוברטון היה, ועודנו, אחד השירים היפים ששמעתי בשנה שעברה, מתחרה רציני לתואר השיר העברי של השנה.

במהרה הגיע אלי גם אלבום הבכורה של דנסקי, או פשוט עידן שמעוני. התלבטתי אם לכתוב עליו לפני ואני שמח שלא עשיתי זאת, כי כל הזמן נוספו מחשבות נוספות, ותובנות שלפני נראו לי חשובות ביותר נראות עכשיו שוליות.

לסיכום הדברים? 11 הוא אלבום מופת. לא פחות, אולי יותר. אלבום בכורה נדיר, יפיפיה, כמעט בלתי אפשרי בבגרותו ושלמותו, חוויה מסחררת שכולה אלקטרוניקה עברית. דנסקי מוכיח שיש חיה כזאת ומתווה בעייני דרך לבאים. מתווה דרך, כי אחרי אלבום בכורה כזה הוא כבר מנהיג שמוביל קדימה יוצרים אחרים. עם כבוד עצום למוזיקה ועוד יותר לשפה העברית, הוא תגלית השנה שלי וגם האומן המבטיח ביותר לשנת 2014. 11 הוא יריית הפתיחה לקריירה שיכולה להיות מהמפוארות והיפות שראינו פה. תחשבו ביורק, תחשבו רדיוהד. ככה זה נשמע. ככה זה מרגיש.

— — —

היי עידן. הוצאת עכשיו אלבום בכורה. איך התגובות, איך התחושות?

״זו הייתה לידה ארוכה בשבילי ולכל אחד מהשירים באלבום יש מקום מיוחד אצלי בלב. זו גם הזדמנות להגיד תודה לכל כך הרבה אנשים מוכשרים שלקחו חלק ביצירה הזו. התגובות רק מתחילות להגיע, חלקן מרגשות מאד והשאירו אותי ללא מילים״

אתה בכלל טכנאי סאונד (סיסטאם עלי, להקת מחול, טליה אליאב). עדיין מוזר לך שעכשיו אתה בפרונט? אתה כבר רגיל?

״כשאני על הבמה זו אנרגיה שונה לחלוטין ואין בעצם מקום להשוואה בין לשיר לבין תפעול סאונד. מה שכן, אפשר לומר שההיכרות שלי עם עולם הבמה מקלה על ההתנהלות הטכנית ומחדדת את הצורך שלי לעבוד עם האנשים היצירתיים והמקצועיים ביותר״

מה המשמעות של 11? גם שם האלבום, גם מספר הרצועות, גם במילים?

״יותר ממשמעות של המספר 11 עצמו, זהו קונספט מסויים שנבנה סביב האלבום. כזה שמעלה אצלי שאלות ביני אל מול עצמי בתהליך היצירה.״

ואם כבר משמעויות, אז שחור לבן – מה הקטע? העטיפה, פרח שחור, תות שחור לבן, רבדים (״בלילה לבן״), עננים (״ציפור שחורה״). הכל.

״כחלק מרעיון המספר 11 הוא גם מייצג את השחור והלבן, ההפכים, המשלימים, שביניהם קיימים כל הצבעים.״

למה שמות השירים והטקסטים מנוקדים?

"בגלל אהבתי לשפה העברית.״

האלבום היה אמור לצאת לפני כמה חודשים, אם אני לא טועה. למה הוא התעכב?

״בתהליך היצירה אני ונדי בילו (המפיק המוסיקלי) לא חשבנו עד הסוף מתי להוציא את האלבום ובעצם בשנה האחרונה, מאז שהתחיל הקשר עם אנובה, הדברים קרמו עור וגידים.״

יש בעבודה שלך המון דברים שמזכירים לי את רדיוהד. אני שומע חלק מהשירים באלבום וKid A מהדהד לי ברקע, עם השתיקות והסאונד והטקסטים שלו. אתה מרגיש שיש מקום להשוואה?

״אם יש מקום להשוואה אז באמת שאין מחמאה גדולה יותר מהשאלה שלך. אני מכור לתום יורק ורדיוהד ויכול להגיד בוודאות שהרבה מההשראה עוברת דרך שם. מצד שני כמעט תמיד ההשראה שלי לכתוב או להלחין מגיעה מתוך שקט פנימי או מתוך צליל פנימי ולא דרך השוואה למוסיקה שאני אוהב.״

שאלת השאלות, בתכלס – מה זה דנסקי? שילוב של עידן שמעוני ועופר סמילנסקי?

״זה רעיון מעניין אך מקרי בלבד עם שם המשפחה של עופר. דנסקי הוא כינוי שלי מגיל צעיר שהפך לשם הפרוייקט.״

למה אתה מאזין כרגע? מה משפיע עליך? 

״האמת היא שאני כל כך עסוק באלבום שאני לא שומע מוסיקה.״

לסיכום, איפה אתה רוצה להיות ב-2014?

״להמשיך את העבודה עם ההרכב הנדיר שלי (נדי בילו, יחזקאל רז, גלעד וויס, נדב לזר וארתור אסטמן) לקראת הופעת ההשקה ב16 לינואר ובתקווה לעוד הופעות, ולהמשיך ליצירת עם האלבום השני יחד עם האנשים המופלאים הללו.״

— — —

הראיון שלי עם עידן נדחה והתעכב ובסוף כמעט בוטל בעקבות הסופה. בחרנו לקיים אותו בכל זאת, גם אם לא בתנאים האידיאלים. אני רגוע – אני יודע שאראיין אותו שוב, בתקווה שבמהרה. עד אז הוא בטח יעשה הרבה. ב-16 לינואר הוא ישיק את ״11״ במרכז סוזן דלל ויארח, לצד ההרכב שלו, את עינב ג'קסון כהן, עמית ארז, יערה מוזס וטליה לנדא (מריה קונג). לדעתי הולכת להיות הופעה מערפלת חושים. כזאת שתשיק, יותר מאלבום כזה או אחר, את דרכו של דנסקי לכוכבים.

לרכישה והאזנה בבנדקאמפ – 11

Danski 11